pátek 17. června 2016

Levný notebook od Aceru - Acer Extensa 15



Kamarádka mě poprosila, jestli bych jí nemohl poradit s výběrem nového notebooku. Vzhledem k finanční situaci chtěla nějaký levný (ano první problém). Zároveň ale chtěla velký 15".

Nelenil jsem a kouknul se po nabídce. Padl mi do oka Acer Extensa 15. Vzhledem k tomu, že byl bez operačního systému, jeho cena byla v obchodě CZC.cz za lidových 7 000 Kč. To není tak špatná koupě, systém se dá doinstalovat. Než se rozhodlo o koupi, přibyla v informačním popisku na stránkách obchodu informace o tom, že OS je Linux. Super, takže to byla ještě lepší varianta.

Po vyzvednutí počítače a jeho následném spuštění mě čekalo nemilé překvapení. Ano byla tam poměrně neznámá distribuce jménem Linpus. To by nebylo to nejhorší. Problém bylo neexistující grafické prostředí. Někdo se nejspíše rozhodl, že hodně ušetří (nevím teda na čem) a hodí tam jenom jádro. Pro běžného uživatele absolutně nepoužitelné.

Samozřejmě normální proces instalace nebyl možný. Z nějakého nepochopitelného důvody bylo možné systém nainstalovat jenom v UEFI. Ano, jasně UEFI je moderní a dobrý, ale pokud je v BIOSU možnost přepnout na Legacy, proč proboha nefunguje instalace v Legacy. No nic. Takže mě čekalo kolečko shánění média, které bylo připravené na UEFI. Potom už instalace proběhla bez problémů a systém normálně naběhl.

A proč toto vlastně píši. Nejspíše hlavně proto, aby jste si dávali pozor, co kupujete a nedopadli jako já. Pořádně zkontrolovali, co se na daném počítači nachází, případně nechat přímo na prodejně zapnout a prohlédnout. Pokud nakupujete přes CZC nebo Alzu, a neumíte nainstalovat systém, tyto obchody vám je za poplatek nainstalují ;).

Nicméně je pravda, že tahle chyba je dost dala. A já si opět ověřil, že toho dost nevím. Holt člověk se opravdu učí celý život :).

Žádné komentáře: