pondělí 4. května 2009

Recenze Gothic II

Německá firma Piranha Bytes pro nás nachystala další nášup svého vynikajícího fantasy RPG.

Příběh druhého dílu Gothicu volně navazuje na svého předchůdce (ale nemějte strach, můžete ho hrát i když ten příběh neznáte). Po zabití démona Spáče byl Váš hrdina zavalen v jeho svatyni sutinami a pomalu umírá. Na živu ho drží jenom jeho kouzelné brnění. Nakonec našeho hrdinu zachrání nekromancer Xardas a přenese ho do své věže. Váš hrdina však přijde o svou sílu a zkušenosti, které před zabitím Spáče získal. Svět ohrožuje daleko větší zlo, než byl Spáč a Náš hrdina je povolán zpět do boje. A od této chvíle se bezejmenného hrdiny ujímáte vy….

Hra stejně jako její první díl nezačíná volbou povolání, obličeje, barvou vlasů a vousů. Postavu už máte předem danou a povolání si vyberete během vašeho hraní. Můžete se stát šlechetným paladinem, drsným žoldákem anebo váženým mágem. Ale můžete se přiklonit jenom k jedné ze stran. Na hru to nemá skoro žádný vliv. Akorát pokud budete žoldákem, budou vámi všichni opovrhovat. A naopak váženého mága si všichni předbíhají. Bohužel to platí pouze pro slovní projev. Zboží Vám obchodníci nesleví.

Ovládání

Na výběr jsou dvě varianty. Buď použijete ovládání z prvního dílu, anebo zkusíte ovládání nové, které pro Vás nachystali páni vývojáři. Ovládání „dvojky“ je podle mě přehlednější a lépe použitelné. Boj probíhá pomocí obou tlačítek myši a směrových šipek. Interakce s předměty probíhá levým tlačítkem myši. Rychle se na to zvyká a je to pohodlné.

Prostředí

Gothic je plný detailů a různých milých zbytečností. Můžete si například opéct maso, vykovat meč anebo třeba si jen tak sednout k vodní dýmce a relaxovat. Grafika je hezká, detailní a líbivá. Navíc všechny postavy ve městech i na farmách žijí „svým životem“. Například obchodníci od rána prodávají, ale večer si jdou lehnout nebo jdou do hospody popovídat si s přáteli. Jakmile vlezete do města, ihned Vás obklopí hlasy občané, které si povídají drby, své obavy, atd. Přidává to na atmosféře a do měst se, zvlášť po dlouhém pobytu v divočině, budete těšit. Občas se stane, že Váš hrdina projde stolem nebo kamenem, ale není to tak časté. Rozhodně se to nestává na každém druhém kroku.

Zbraně

Zbraní je tu velké množství. Najdete tu jednoruční, dvouruční meče, kuše, luky, palcáty, sekery, ale i vycházkové hole a různé klacky. Samozřejmě jsou tu i kouzla, která se vytvoří buď pomocí svitků nebo run. Runy se vyrábí u speciálních stolků. Mohou je však používat pouze mágové a paladinové.

Zvuk

Hudba se nevnucuje, hodí se k fantasy tématu. Dala by se poslouchat i jako samostatný soundtrack. Zvuky zbraní jsou reálné a uvěřitelné. Hlasy postav jsou taky trefné a k charakteru postavy se hodí

.

Chybičky

Samozřejmě Gothic není perfektní hra a má i své mouchy. Například umělá inteligence je slušné úrovni, ale občas se Vám ji podaří nachytat na „hruškách“ a oni se třeba zaseknou o roh skály či nějakou jinou překážku. Nebo pokud vyšplháte na skálu, většinou se za Vámi nedostanou a budou pobíhat kolem, kde je potom můžete bez zranění zlikvidovat ze shora lukem či kuší. Nejhorší ale je, když skočíte do vody a prostě se tam zaseknete a nejde dělat nic jiného než resetovat celou hru. Zajímavý je i bug v trestanecké kolonii. U hradu je rozbité beranidlo, po kterém se jedině dá dostat do hradu. Ale jakmile vlezete třeba jenom na začátek beranidla, nepřátelé Vás nechají okamžitě na pokoji. Dá se toho dost dobře zneužít, nalákat sem nepřátele a potom je hezky v bezpečí oddělat střelnou zbraní nebo kouzlem.

Závěr

I když Gothic 2 není bezchybná hra, stále je nadprůměrná. Pro fanoušky prvního dílu je to povinnost. Ale i pro ty, kteří první díl nehráli, si tuto hru užijí a její koupí nebudou litovat.

Plusy